Al bijna veertig jaar staat het met de Gramophone Award bekroonde ensemble Cappella Pratensis bekend om zijn innovatieve benadering van de uitvoering van renaissancistische polyfone muziek. Het ensemble behoort tot de weinige professionele groepen wereldwijd die direct vanuit historische notatie optreden, in plaats van gebruik te maken van transcripties in de vorm van een moderne koorpartituur. In de afgelopen jaren heeft het ensemble zich nog verder verdiept in de muzikale tradities rondom dit repertoire, door historische methoden van improvisatie en pedagogiek te onderzoeken en te werken binnen de context van liturgische reconstructie. Het resultaat is een intrinsiek meeslepende benadering, waarbij de uitvoerders putten uit een werkelijk verinnerlijkte relatie met muzikale culturen uit het verleden om overtuigende en boeiende uitvoeringen te geven.
De zangers van Cappella Pratensis zijn allen gespecialiseerd in renaissancemuziek, en velen bekleden posities aan hogeronderwijsinstellingen aan Europese universiteiten en conservatoria, waaronder het Conservatorium van Amsterdam, de Universiteit van Wenen en de Schola Cantorum in Bazel. Cappella Pratensis heeft ook een formeel partnerschap als ensemble in residence met de Alamire Foundation, het Internationaal Centrum voor de Studie van Muziek in de Lage Landen (Leuven). De programmering van het ensemble bouwt voort op de rijke kennis en ervaring binnen de groep zelf, maar ook op samenwerkingen met vooraanstaande wetenschappers op dit gebied. Cappella Pratensis combineert deze aanpak steeds vaker met innovatieve uitvoeringsvormen, waaronder regelmatige samenwerkingen met acteurs, digitale animatoren, dansgezelschappen en componisten. Naast regelmatige optredens in concertzalen in Nederland en België heeft Cappella Pratensis opgetreden tijdens toonaangevende internationale festivals en concertseries in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Japan, waaronder de Boston, Berkeley, Utrecht en York Early Music Festivals.
De opnames van het ensemble zijn met veel lof ontvangen en hebben onderscheidingen van de pers gekregen, zoals de Diapason d’Or, de Prix Choc en, voor de laatste drie cd’s, drie opeenvolgende Gramophone Editor’s Choice-onderscheidingen. Het tijdschrift Gramophone erkende de opname van het Ockeghem Requiem als de beste van meer dan twintig opnames die in de afgelopen veertig jaar zijn gemaakt. In 2022 won Cappella Pratensis de prestigieuze REMA-EEMN Heritage Project of the Year Award met de cd-opname Apostola apostolorum. De opname uit 2023 van Obrechts Missa Maria zart won de Premio Abbiati della critica musicale, werd onderscheiden met een Disco Excepcional door het Spaanse muziektijdschrift Scherzo en kreeg vijf sterren van het Spaanse tijdschrift Ritmo. In 2024 won de opname een Gramophone Classical Music Award, wellicht de belangrijkste prijs in de wereld van klassieke muziek.
Cappella Pratensis stelt zich ten doel de rijke kennis en ervaring binnen de groep door te geven via een uitgebreid educatief programma. Dit varieert van introductiebijeenkomsten op lokale scholen tot presentaties op internationale conferenties en festivals. Een jaarlijks terugkerend onderdeel is de ‘Summer School’ die wordt georganiseerd door het Antwerpse festival Laus Polyphoniae. Daarnaast verzorgt de groep regelmatig workshops op hoger onderwijsniveau, die met groot succes zijn gehouden aan gerenommeerde instellingen zoals Yale, Harvard, Princeton en Oxford.