De stenen spreken: muziek uit de Bossche Koorboeken ter wijding van het broederschapsaltaar

- Data: 15-16 november 2025
- Niveau: Gevorderde amateurzangers
- Tijden: Zaterdag 15 november (10:00–16:30), Zondag 16 november (9:00–16:00 Deelnemers zingen mee in de dienst!)
- Locatie: Sint-Catharienakerk, ‘s-Hertogenbosch
- Docenten: Tim Braithwaite, Pieter de Moor
- Voertaal: Nederlands
- Prijs: €120 inclusief middageten op beide dagen
- Uiterste inschrijfdatum: 15 oktober 2025

Aanmelden kan via info@cappellapratensis.nl door een e-mail te sturen met je naam en stemgroep.


Diep verborgen in het Zwanenbroedershuis, midden in het historische hart van ’s-Hertogenbosch, bevindt zich een unieke muzikale schat: een indrukwekkende verzameling handgeschreven koorboeken uit het begin van de zestiende eeuw. Deze boeken bevatten meesterwerken van beroemde componisten uit heel Europa. Musici trokken in groten getale naar de Sint-Janskathedraal, een internationaal centrum voor kerkmuziek, waardoor de stad uitgroeide tot een bruisende plek vol kunst, cultuur en uitwisseling.

Tijdens deze workshop duiken we samen in de wereld van de Bossche Koorboeken. Het programma richt zich op de liturgie rond een bijzonder moment: de wijding van het eigen altaar van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap. Lokale polyfonie en gregoriaans klinken naast elkaar. Als slot klint Antoine Brumels beroemde Sicut lilium, waarin het motto van de Broederschap op ontroerende wijze in contrapunt wordt verklankt.
Deelnemers worden ondergedompeld in de muzikale praktijk van de middeleeuwen en renaissance. Door direct te zingen uit historische manuscripten, te werken met oude notatiesystemen en kennis te maken met solmisatie en andere didactische technieken uit die tijd, ontdekken ze de fundamenten van deze rijke muzikale traditie.

Als onderdeel van het weekend zingen de deelnemers mee in een viering in de prachtige en historische Sint-Catharinakerk in ’s-Hertogenbosch.
De workshop wordt geleid door Tim Braithwaite en Pieter de Moor van het met een Gramophone Award bekroonde Nederlandse ensemble Cappella Pratensis, een internationaal gerenommeerd gezelschap met een uitgebreid educatief profiel.

Naast het reeds gevestigde educatieve programma, variërend van inleidende outreachsessies tot deelname aan internationale congressen en festivals,  waaronder de jaarlijkse Summer School tijdens het Antwerpse Laus Polyphoniae, verzorgt het ensemble ook regelmatig workshops op hoger onderwijsniveau. Deze sessies werden met groot succes gegeven aan vooraanstaande universiteiten waaronder Yale, Harvard, Princeton en Oxford.


- De kerk is te bereiken te voet, per fiets of met het openbaar vervoer vanaf station ’s-Hertogenbosch. 

- Betaald parkeren is op locatie beschikbaar. 


- Accommodatie is niet inbegrepen.



Aanmelden kan via info@cappellapratensis.nl door een e-mail te sturen met je naam en stemgroep.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Tim Braithwaite via tim.braithwaite@cappellapratensis.nl



Tim Braithwaite
Tim Braithwaite is een Engelse zanger, dirigent en muziektheoreticus die breed erkend is voor zijn werk op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk van Renaissance- en middeleeuwse muziek. Als zanger heeft Tim een internationaal concertprogramma en treedt hij op als solist en met toonaangevende ensembles op het gebied van vroege muziek, waaronder Amsterdam Baroque, Vox Luminis en de Nederlandse Bachvereniging. In 2025 werd hij aangesteld als artistiek leider van het met een Gramophone Award bekroonde ensemble Cappella Pratensis. Naast zijn werk als performer, geeft Tim les in Renaissance contrapunt en analyse aan het Conservatorium van Amsterdam, evenals in historische solmisation en zingen vanuit historische notatie. Hij is veelgevraagd als gastdocent en heeft workshops en lezingen gegeven aan universiteiten en conservatoria in het VK, de VS en Europa.


Pieter de Moor 
Pieter De Moor specialiseert zich in historische uitvoeringspraktijk. In het bijzonder het gebruik van de stem en de historische notatie binnen elke tijdsperiode en genre toegespitst op de muziek van de Renaissance en Barok. Als zanger werkte en trad hij op over heel de wereld met ensembles als Vox Luminis, Scherzi Musicali, Cappella Pratensis, Odhecaton, Currende, Vlaams Radio Koor, Ensemble BachPlus, Il Gardellino, Les Muffatti, B’Rock Orchestra. Als dirigent leidde hij tal van projecten met koor en orkest en geeft regelmatig workshops voor koren en studenten oude muziek. Hij geeft tevens les zang, ensemble en historische improvisatie aan de oude muziekafdeling (Early Music & Beyond) van de academie van Jette (Brussel). Naast muziek specialiseert Pieter zich ook in het maken van historische dwarsfluiten (traverso). Zijn atelier bevindt zich in Brussel.



Programma

Processio: Gaude Dei genitrix virgo immaculata (Gregoriaans)
Introitus: Terribilis est locus iste (Gregoriaans)
Kyrie: (Gregoriaans)
Gloria: (Gregoriaans)
Graduale: Locus iste a Deo factus est (Gregoriaans)
Alleluia: Vox exultacionis (Gregoriaans)
Sequentia: Laetabundus (Gregoriaans en anonieme polyfonie)
Offertorium motetus: Inviolata (Anonymous, Codex Smijers)
Prefatio: (Gregoriaans)
Sanctus: (Gregoriaans)
Tantum ergo: (Anonymous, Occo Codex)
Agnus Dei: (Gregoriaans)
Communio: Domus mea (Gregoriaans)
Motetus: Sicut Lilium (Antoine Brumel, c.1460–c.1512)